Wout Berger
Harvest, 2007
- Medium
- Photography
- Dimensions
- incl. frame: (h)122 × (w)152 × (d)3.5 cm
- Collection
- Stedelijk Museum Amsterdam
- Description
Wout Berger staat bekend om zijn ‘topografische’ landschapsfotografie. Zijn werk toont duidelijk de invloed van Amerikaanse landschapsfotografen uit de jaren zeventig en tachtig, beter bekend onder de term New Topographics. Begonnen in de reclamefotografie legde Berger zich begin jaren tachtig steeds meer toe op documentaire fotografie. In 1984 werd hij lid van het fotografencollectief GKf, maar keerde zich al snel tegen de geëngageerde documentairefotografie die in de jaren zeventig binnen de GKf heersend was. Hij ontwikkelde een nieuwe, afstandelijke en neutrale beeldtaal, die wordt gekenmerkt door een hoog camerastandpunt, felle kleuren en sterke detaillering. Dit bereikte hij door zijn foto’s met een technische camera te maken en de lens naar beneden te richten, waardoor de horizon niet meer te zien is en alle aandacht uitgaat naar kleine details op de grond. Het landschap verandert als gevolg in een abstract patroon. Dit is te zien in het werk Harvest, waarin de aandacht volledig uitgaat naar een aantal in een sloot gevallen appels. Ondanks het neutrale uiterlijk van zijn foto’s neemt Berger wel degelijk een kritisch standpunt in door landschappen te fotograferen die als gevolg van menselijk ingrijpen zijn ontstaan.